VD-brev April

Till våra aktieägare, leverantörer, kunder, anställda och vänner

Det har varit en ovanligt hektisk vår och det ska jag berätta mer om här nedan. Inom flygbranschen har man en regel när det händer något med flygplanen i luften:
Aviate – Navigate – Communicate.
Det vill säga rätta till felet, ta ut en ny kurs och sedan berätta det för passagerarna.
Lite så har vi känt under resan som pågår den här våren. Vi har en optimerad och effektiv overhead som egentligen är inriktad på sälj och produktion. Framöver väntar bokslut, tre certifieringsrevisioner och det fortsatta arbetet med att ta oss till börsen.

Resultatet

Styrelsen och ledningen har beslutat att ta ett rejält tag i balansräkningen och minska poster som är resultatpåverkande på lång sikt. Åtgärderna påverkar inte likviditeten men gör att vi kommer att gå till bokslut med ett till synes dåligt resultat. Bakom siffrorna finns dock en annan sanning. Viktigast är att våra försäljningsansträngningar nu ger resultat på allvar. Flera nya stora kunder har tillkommit och de befintliga breddar sina sortiment med nya produkter.

Förvärvet av Nynäsbageriet är en stor framgång och synergierna börjar visa sig månad för månad. Vi för också en dialog med våra viktigaste kunder angående prisjusteringar. Vi kan inte längre kompensera ett underpris på en produkt genom att ha god marginal på en annan. Det betyder att vi gått igenom alla kalkyler, produkt för produkt för att ta fram en ny prissättning.

Totalt sett är vi mycket nöjda med vår utveckling, även om vi får vänta något år på de riktigt goda resultaten. Rom byggdes, som vi alla vet, inte på en dag.

Bolagsstämma

Kallelse till bolagsstämman har gått ut, och den kommer hållas fredagen den 19 maj. Mer detaljer finns i annons i Post & Inrikes, i Svenska Dagbladet och inom kort på vår hemsida www.originalbagarn.se.

Notering på NGM

Vi kommer att komma med detaljerad information om noteringsprocessen vid ett senare tillfälle, men eftersom intresset har visats sig vara stort, så följer redan här lite information.

Styrelsen har beslutat att noteringen ska ske snarast efter bolagsstämman. Då har vi ett färskt bokslut, NGM är klara med sin Due Diligence och vår mentor är klar med sitt arbete. Vi har valt Göteborg Corporate Finance till att bli vår mentor och till den som ska leda vår noteringsprocess och ta fram det noteringsmemorandum som krävs. Ledningen jobbar givetvis tätt ihop med Göteborg Corporate Finance under processen, men har inte den tid och expertis som krävs för att göra arbetet själva och tar därför in den externa resursen.

Vi återkommer med ett exakt datum för noteringen, men nu är det inte långt borta.

Ny försäljningschef

Christer Lundh går i pension. Han har varit med oss sedan starten och det har varit en trygghet att ha honom som medarbetare, med hans 25 år i branschen. Det som inte Christer kan om brödbranschen behöver man inte kunna. Nu är vi flygfärdiga och Christer lämnar över åt nya krafter att ta vid. Christer kommer även efter hans pension finnas tillgänglig för alla i vår organisation för ett smidigt överlämnande. Vi tackar för ett enastående arbete under de här åren som bara rusat iväg. Från att ha två kunder när vi startade lämnar han nu över en imponerande bred kundkrets bestående av Sveriges främsta brödköpare.

Rekryteringsföretaget Sällma har hjälpt oss i urvalsprocessen och vi är nu nära ett avtal med en ny försäljningschef. Han blir positionerad i Stockholm och kommer ingå i ledningsgruppen. Det innebär att vi kommer kunna erbjuda en bättre tillgänglighet för kunderna och att vi kan stänga kontoret i Helsingborg med en mindre men välkommen besparing.

Ledningen i Växjö

Vår platschef Marlene Lundgren går på mammaledighet, stort grattis till det! Hon blir borta resten av året. Som vikarie har vi tillsatt vår ledningsassistent Ida Lambertsson från HK i Stockholm. Hennes uppgift är att få fart på arbetet med att sammansvetsa våra två produktionsanläggningar, och förverkliga ledningens ambitioner med att Nynäshamn och Växjö ska bli ett ”vi”. Det ger oss också möjlighet att förstärka inriktningen på ”best practice”, d.v.s. att ta det bästa från våra båda bagerier och göra det till rutin för koncernen.

Certifieringar

Våra årliga certifieringar från KRAV, Ekologisk produktion och BRC kvalitetscertifikat är genomförda, och i vanlig ordning gick det väldigt bra. Tidigare hade vi BRC AA på båda våra fabriker, vilket innebär högsta betyg. Vi har inofficiellt fått resultatet av årets BRC och får inte säga exakt hur det gått innan certifikatet finns i våra händer, men vi är mycket nöjda och stolta.

Hemsidan

Vi har väl inte haft marknadens mest rosade hemsida genom åren. Det har helt enkelt inte varit fokus på den. Nu när vi ska noteras måste det bli ändring på det och arbetet är i full gång. Mycket av informationsflödet blir enligt standard för noterade bolag, men vi jobbar också för att kunna presentera vår verksamhet på ett attraktivt sätt både på hemsidan och i sociala medier. Vi har knutit en resurs för extern kommunikation till oss och hennes första stora jobb är just hemsidan.

Nya affärer

Jag avslutar med fler goda nyheter. Vi har landat ett par riktigt stora och bra affärer. Bakom avtalet med en av de större livsmedelskedjorna ligger två års arbete som äntligen ger resultat och försäljningen är full gång. Kedjan servar 1 000 livsmedelsbutiker.

Höstens affär med Coop överträffar prognosen. Coops avtal har vuxit snabbt och de går mot att bli en av våra riktigt stora kunder. Våra D-vitaminberikade bröd utan tillsatser är en makalös succé.
Brödet solas och UV-belysningen aktiverar D-vitaminerna i jästsvamparna. D-vitaminbrist är en växande global folksjukdom. Vi för diskussioner med alla våra kunder om utökade sortiment och varje nytt bröd betyder miljoner i ökad omsättning.

Tack för den här gången och ha en fin vår nu när den äntligen verkar vara i antågande!

Vänligen,
Magnus Norbäck
VD och Koncernchef

Läs som PDF-form